היום: יום שישי 26 אפריל 2024
הפורטל הישראלי
להתפתחות אישית ועסקית

עשרת הדיברות לראיון עבודה מוצלח

 
עשרת הדיברות לראיון עבודה מוצלח / מאת: יניב זייד
 
אתם מעוניינים להתקבל למקום עבודה כלשהו ורוצים להרשים בראיון העבודה? 
רוצים לדעת כיצד לשווק את עצמכם בצורה המקסימלית?

יניב זייד, עו"ד וכלכלן, יועץ עסקי ותקשורתי, מרצה לשיפור יכולות הנאום, השיווק והשכנוע ומחבר הספרים "לדבר בפני קהל", "לדבר בפני לקוח", ו"לעשות כסף באינטרנט", מחבר לכם מדריך קצר וקולע, כיצד לשווק את עצמכם בצורה הטובה ביותר בראיונות עבודה וראיונות קבלה.

כל אחד מכם נדרש לשווק את עצמו בשלבים רבים בחייו – כאשר הוא מתמודד על משרות, כאשר הוא מתחרה בתחרויות, כאשר הוא מתראיין בראיון עבודה, ועוד.
 
ברוב המקרים מדובר בסיטואציות מאד מלחיצות – אתם נדרשים לדבר לפני מישהו זר, במשך פרק זמן מאד קצר, ולעשות עליו רושם טוב.
 
מה עושים?
 
לפניכם לקט של עצות ו"טיפים", שיסייעו לכם לשווק את עצמכם בצורה טובה ויעילה יותר:

א.  הגדירו את היתרון היחסי שלכם
 
הכלל החשוב ביותר לשיווק עצמי, כאשר אתם מתמודדים על מקום עבודה או נמצאים בתחרות כלשהי עם אנשים נוספים, הוא להגדיר לכם ולאחרים מהם היתרונות היחסיים שלכם – כלומר, מהן התכונות הספציפיות שלכם, שהופכות אתכם לטובים יותר מאחרים.
 
צריך לזכור, שהשאלה הראשונה שעוברת במוחו של כל מראיין כשהוא נדרש לבחור מועמד אחד מתוך עשרות מועמדים, למשל, היא – "למה לקחת דווקא את המועמד הזה ולא מועמד אחר?"
 
לפני הראיון שאלו את עצמכם את השאלה: "במה אני יותר טוב מאחרים?" או "מהם היתרונות היחסיים שלי?" והכינו תשובות לשאלות אלו, עליהן תדברו בראיון.

ב.  הכינו והציגו "כרטיס ביקור" שלכם
 
חישבו על שלושה יתרונות שלכם (כגון כושר ביטוי גבוה, ניסיון בתחום, יחסי אנוש טובים, כישורים מיוחדים וכו') או תכונות טובות שלכם (כגון חריצות, אמינות, איכפתיות ועוד), שמבדילות אתכם מאחרים. כמובן, שיש להתאים את אותן תכונות לתכונות הנדרשות מהתפקיד עליו אתם מתמודדים.
 
כשאתם מתראיינים למקום כלשהו, אתם למעשה משווקים את עצמכם למראיין, כמו מוצר, ולכן עליכם להכין ולהציג מעין "כרטיס ביקור" של עצמכם, כששלוש התכונות הטובות האלו שלכם הן המפתח.

ג.  התכוננו לראיון
 
הכנה טובה היא המפתח להצלחת הראיון. לפני הראיון חישבו מה יכולים לשאול אתכם והתכוננו בהתאם. כך, למשל, אם סביר להניח שידרשו מכם ידע בנושאים מקצועיים כלשהם, לימדו את הנושאים על בוריים, לפחות בכל הקשור לתחום הספציפי עליו אתם מתמודדים.
 
שאלו את עצמכם מהו "הערך המוסף" שהאנשים שיבחנו אתכם מצפים לקבל מכם. מומלץ גם לחשוב על שאלות שאתם עלולים להישאל עליהן, ולחשוב על מענה.
 
להכנה יש השפעה ישירה על סיכויי הקבלה שלכם – כאשר תגיעו מוכנים יותר לראיון, הביטחון שתקרינו בהופעתכם ובתשובותיכם ישפיע מאד על הדימוי שלכם כלפי חוץ.

ד.  התייחסו לכל ראיון כגדול וחשוב עבורכם
 
סוג ההכנה משתנה מראיון לראיון, אולם מומלץ להתייחס לכל ראיון שמשתתפים בו כאל ראיון גדול וחשוב, גם אם אתם "לא ממש לחוצים" להתקבל לאותו מקום.

ה.  לימדו על מקום העבודה ועל המראיינים
 
האנשים אותם עליכם להרשים משתנים מאירוע לאירוע. משווק מוצלח מזהה את תכונות האדם העומד מולו ומתאים את תוכן דבריו ואופן הצגת הדברים לאותו אדם.
 
נסו לקבל כמה שיותר מידע, לפני הראיון, על מקום העבודה (כגון מה נדרש שם מעובדים ומהי מהות העבודה) ועל האנשים שאתם מתעתדים לדבר מולם בראיון (כגון מה עיסוקם, מה רמת השכלתם, מהם תחומי העניין שלהם, מה האינטרסים שלהם).
 
ככל שתצברו יותר מידע כזה, כך יגדלו סיכוייכם לעניין את המראיינים ולעשות עליהם רושם חיובי.
 
כיצד משיגים את המידע?
 
ניתן למשל לשאול מכרים שעבדו עם מקום העבודה, או שמכירים את המראיינים. מומלץ לשאול אנשים שהתמודדו על מקום במקום העבודה או בתחרות, ומומלץ עוד יותר להתייעץ עם אנשים שגם התקבלו למקום העבודה (כלומר עברו בהצלחה את אותן בחינות שאתם עומדים לעבור).

ו.  איספו המלצות
 
כדאי להביא לראיון המלצות של אנשים שמכירים אתכם משלבים שונים בחיים – מורה מבית הספר, מפקד בצבא, מנהל מעבודה קודמת, וכו'.
 
חשוב שההמלצות יתמכו במסר שאתם מתכוונים להעביר. לדוגמא, אם אתם מתכוונים לומר שיש לכם יחסי אנוש טובים, או שאתם "מובילים חברתיים", מומלץ שההמלצות שתביאו יציינו את יחסי האנוש הטובים שלכם, אחרת תיראו לא אמינים בזמן הראיון.
 
מומלץ שההמלצות יהיו באורך של מספר פסקאות ולא רק כמה שורות בודדות, וכן מומלץ שהממליץ יהיה בעל דרגה גבוהה ככל האפשר (לדוגמא, עדיפה המלצה של מנהלת ביה"ס על פני המלצה של מורה באותו ביה"ס).

ז.  היו ממוקדים בזמן הראיון
 
הזמן שיקציבו לכם לשווק את עצמכם הוא משאב יקר ויש לנצל אותו כראוי. אנשים נוטים לאבד עניין במהירות, ויכולת הקשב שלהם נפגעת. לכן, חישבו לפני הראיון כמה זמן יינתן לכם כדי להציג את דבריכם, ותכננו אותו בהתאם.
 
כך, למשל, התמקדו בעיקר ולא בטפל בדבריכם, בהתאם למסר העיקרי שאתם מעוניינים להעביר. עליכם להסביר למראיינים "מה יוצא להם מזה" – למשל, איך האינטרס של מקום העבודה יבוא לידי ביטוי אם יעסיקו דווקא אתכם.
 
אם שואלים אתכם שאלות, יש לענות על השאלות בצורה שמסייעת למסר שאתם רוצים להעביר.

ח.  הקשיבו למראיינים
 
חשוב מאד להקשיב למראיינים. הרבה פעמים מרואיינים מכינים נאום מראש, באים "טעונים" ומוכנים ומדברים ברצף, אבל שוכחים לתת לצד השני להתבטא. צריך להקשיב ולכבד את האנשים שמולכם, ואז תקבלו כבוד בחזרה ויקשיבו לכם.
 
דרך ההקשבה תוכלו גם ללמוד הרבה על צרכי החברה ועל אופי המראיינים, ולהתאים את דבריכם בהתאם לצרכים הללו.

ט.  הפגינו קור רוח
 
כשאתם משווקים את עצמכם, עליכם תמיד לשדר קור רוח בהופעתכם ובדיבורכם.
 
לא משנה מה אופייכם וכיצד אתם מתנהגים בחיי היום יום – כשאתם מופיעים בפני אנשים שבוחנים אתכם, עליכם לתת להם תמיד תחושה שאתם בטוחים בעצמכם, שולטים בחומר, קרי רוח ומוכנים לכל הערה ושאלה שלהם.
 
גם אם שואלים אתכם שאלה מקצועית שאינכם יודעים עליה את התשובה, אל תילחצו וענו תשובה שמראה על חשיבה מקצועית והגיונית.

י.  שדרו בטחון עצמי
 
קל מאד לקלקל תדמית, וקשה מאד אחר כך לתקן את התדמית הזו. אסור לכם לשדר חוסר בטחון עצמי, או חוסר בטחון במסר שאתם מעבירים – אם אתם לא תאמינו במה שאתם אומרים – אף אחד לא יאמין.

במידה והמשרה דורשת שליטה בשפה האנגלית רצוי לתרגל לפניי הראיון או לקחת קורס אנגלית באינטרנט לשיפור השליטה באנגלית. 
 
לסיכום, כלים אלו יסייעו בידיכם לשווק את עצמכם בצורה טובה יותר וליצור אינטראקציה ויחסי קירבה עם האנשים שיבחנו אתכם (דבר שיגדיל בצורה משמעותית את סיכויי הקבלה שלכם).
 
 
יניב זייד הינו עו"ד וכלכלן, דוקטורנט למשפטים, יועץ עסקי ותקשורתי ומרצה לשיפור יכולות הנאום, השיווק, המשא ומתן והשכנוע.