היום: יום שישי 29 מרץ 2024
הפורטל הישראלי
להתפתחות אישית ועסקית

חזון אישי - לאן אתה רוצה להגיע?

 
חזון אישי - לאן אתה רוצה להגיע?
/ מאת: ערן שטרן
 
לא פעם, במיוחד בארגונים ובחברות גדולות, אנו נתקלים במשפטים ממוסגרים על הקירות המייצגים את החזון של החברה ואת הערכים שעל פיהם היא פועלת. בדרך כלל, החזון הזה הוא תוצר של שעות רבות של דיונים בדרגי הנהלה שונים המנסים לענות על השאלה - לאן הארגון הולך ומהן מטרותיו.

במהלך חיי המקצועיים, יצא לי להשתתף ולהוביל דיונים רבים כאלו על החזון של הארגון אליו הייתי שייך. אחרי שהחזון גובש היינו עוברים להגדיר מטרות ויעדים לטווח קצר יותר שהיו נגזרים לתוכניות עבודה יום-יומיות.

אני מניח שלפחות לחלקיכם התהליך הזה נשמע מוכר.

שאלת מליון הדולר - האם יש לכם חזון אישי לחיים שלכם?
לפני כשנתיים, קלטתי פתאום שבעוד שבעבודה אני משקיע זמן רב בהגדרת חזון, מטרות ויעדים, בחיי הפרטיים מעולם לא עשיתי זאת. אני לא מתכוון לתכנון כזה או אחר שכולנו עושים, בדרך כלל לטווח קצר יותר. אלא לחשיבה ממוקדת, לטווח רחוק שבסופה אהיה מסוגל לענות על השאלות - לאן אני רוצה להגיע בחיי האישיים? מהן מטרותי? אילו חיים אני רוצה שיהיו לי? בכל תחום בחיים - משפחה, זוגיות, קריירה, כספים, מגורים, תחביבים ועוד.

האם הגדרתם פעם עבור חייכם לאן אתם רוצים להגיע?

להתגלגל או לנווט?
בספר "אליסה בארץ הפלאות" אליסה חיפשה דרכים לצאת מארץ הפלאות, והגיעה לצומת דרכים. "האם תואיל להגיד לי, בבקשה, באיזו דרך עלי ללכת?" היא שאלה את החתול צ'שייר. "זה תלוי מאד לאן את רוצה ללכת," השיב החתול. אליסה ענתה שלא ממש אכפת לה לאן. בתגובה אמר לה החתול המחייך: "אז לא משנה לאן תלכי."

כדי להגיע למטרה מסויימת צריך לדעת קודם כל לאן הולכים. הרי לא הייתם מעלים על דעתכם לצאת למסע כלשהו ללא שהגדרתם קודם מהו המקום אליו ברצונכם להגיע. מפליא הוא שכשמדובר בחיינו האישיים, לא תמיד אנו מגדירים לעצמנו מראש לאן אנו רוצים להגיע. מחקרים רבים שבדקו את מאפייניהם של האנשים המצליחים ביותר, העלו שלכולם היה חזון מאד ברור בתחום בו פעלו ולחייהם.

אם אין לנו חזון כזה אנו הרבה פעמים מוצאים את עצמנו "מתגלגלים" בחיים ללא שכיוונו מראש לאן ברצוננו להגיע.

מהו חזון אישי?
החזון האישי הוא תמונה ברורה ומפורטת ככל האפשר של העתיד שלכם, של חייכם כפי שהייתם רוצים לראותם. הוא מורכב מאותם הדברים שמרגשים אתכם, שאתם אוהבים ורוצים לעשות.

החזון הוא המקום, המעמד והסיטואציה אליהם הגעתם בסוף התהליך. הוא צריך להיות מציאותי במידה, אך גם שאפתני במידה. הוא צריך להלהיב אתכם - משהו שהרעיון על מימושו מדליק אתכם וגורם לכם לפעול, שיגרום לכם לקום בבוקר.
ככל שהחזון שלכם יהיה מפורט יותר, ברור ומוגדר בזמנים, בפרטים, בכמויות ובמקומות - כך הוא הופך להיות מוחשי יותר, אמיתי יותר ולכן גם בר השגה.

החזון נותן לכם את הכיוון ומסייע לכם לקבל החלטות נבונות מאחר שתגיעו להחלטה תוך מחשבה על התוצאה הסופית.

החזון מאפשר לכם לפעול מתוך יוזמה (להיות פרואקטיבי), מתוך ההבנה לאן אתם מתקדמים ומהו המקום אליו אתם רוצים להגיע. זה מאפשר לכם לחיות בעצמה מתוך כך שאתם יוזמים ומכוונים את חייכם ולא רק מגיבים למציאות כדי להמנע ממקומות שאליהם אינכם רוצים להגיע.

לחיות את החזון
מאותו רגע בו החלטנו מהו החזון עלינו להתנהג כאילו הוא מתרחש כבר עכשיו. אתם תופתעו לגלות לאחר זמן לא רב לאילו תוצאות ומקומות אתם מגיעים.

אני נוהג לבדוק מדי שנה את עצמי ולהשוות את החזון למציאות. בכל פעם אני מופתע מחדש לגלות עד כמה הפער מצטמצם ועד כמה אני מגשים את החזון שהגדרתי לעצמי.

החזון כמגדלור לחיים
אם תרצו החזון הוא המגדלור על פיו אנו מנווטים את חיינו. לפעמים יהיו ארועים מסויימים שיסיטו אותנו מן המסלול ונצטרך לשנות כיוון בטווח הקצר, אבל מאחר והחזון הוא לטווח הארוך - תמיד יש לנו על מה להסתכל ולכוון את המסלול מחדש.

אם נשנה את תפיסתנו ביחס לאירועים מסיטים כאלו, ונבין שארועים לא צפויים תמיד יקרו. נוכל גם להתייחס לאירועים כאלו כאתגר, כהזדמנות או כדרך נוספת להגשים את החזון שלנו בפועל.

"ישנו חוק בפסיכולוגיה האומר שאם תבנה לעצמך תמונה בראשך של מה שאתה רוצה להיות, ותחזיק את התמונה הזו מספיק זמן, מהר מאד תהפוך להיות מה שחשבת עליו" - וויליאם ג'יימס, 1842-1910, פסיכולוג וסופר

אין זמן טוב יותר ליצור לעצמכם חזון לחיים שלכם מאשר עכשיו!
לשם כך הכנתי בשבילכם סדרה של 5 שלבים יומיים ליצירת חזון אישי בקלות. אני מזמין אתכם לבקר באתר יוצא מהכלל ולבנות חזון אישי לחיים שלכם!