היום: יום רביעי 24 אפריל 2024
הפורטל הישראלי
להתפתחות אישית ועסקית

חינוך פיננסי – הפיתרון להצלחה כלכלית

משברים בכלכלת מדינות הינם פועל יוצא של חוסר ידע של אזרחיהן בכלכלה.
 
המסקנה – מציאת פיתרון מעשי להתנהלות כלכלית בגיל הרך יוביל להצלחה כלכלית, להקטנת הפערים בחברה ולהקטנת התלות במדינה.

עסקים נולדים ומתים מידי יום ממש כמו בני-האדם. רבים מצליחים לשרוד ואף לצמוח ולהתפתח ואחרים נכשלים ואינם מסוגלים להתרומם.
 
אנשים שמנסים להקים עסקים לא תמיד יודעים כיצד צריך להיראות העסק, כיצד להקימו, כיצד לנהל את המערך הכספי, איך להקים את המערך השיווקי, באיזה אופן לנהל את העובדים ועוד.
 
יתרה מכך, גם עסקים וותיקים, נתקלים לעתים קרובות מידי בקשיים בהבנה עסקית בסיסית, אינם יודעים כיצד לנהל את חשבון הבנק שלהם, אינם מנהלים תזרים מזומנים, אינם מתמחרים באופן נכון את המוצרים ואת השירותים שהם מייצרים ומוכרים, וכתוצאה מכך נקלעים למשברים תכופים.

משפחה דומה במהותה לעסק. ניהול לא נכון של משק הבית עלול לגרום למשברים כלכליים ולהשפיע על עתידם של בני המשפחה.

בכל הקשור לעסקים השכילה המדינה להבין שהדרך האפקטיבית ביותר לסייע להם לגבש דרכי חשיבה חדשות ולמנוע את המשבר הבא היא באמצעות חניכת העסק כבר מרגע הקמתו ולאחר מכן במהלך חייו הבוגרים על-ידי יועץ מס מקצועי ובעל ניסיון רב בתחום העסקי.
 
זה אמנם מגדיל את ההוצאה הממשלתית בטווח הקצר, אך הצלתם של עסקים אלו, המוגדרים אמנם כקטנים אך מספקים את מרבית מקומות התעסוקה במשק, עשויה למנוע פיטוריהם של עובדים רבים בטווח המיידי ואף לספק מקומות תעסוקה לעובדים נוספים בעתיד, ובכך לסייע למשק לצאת מהמשבר אליו הוא נקלע בשנים האחרונות.

העלייה ברמת החיים, התייקרות השירותים הרפואיים, העמקת הפערים בין העשירים לעניים והגידול בתוחלת החיים, מחייבים אותנו להתחיל לחשוב באופן שונה ולאתר דרכים חלופיות שיאפשרו לשנות את המציאות הכלכלית הקשה אליה נקלעים אזרחי המדינה בשנות חייהם הבוגרים.

חילופי השלטון התכופים מאלצים את המדינה לקבל החלטות לטווח הקצר במקום להשקיע מחשבה ומשאבים לתכנון הטווח ארוך.
 
למרבה הצער החשיבה הזו מחלחלת מטה ומאפיינת גם אנשי עסקים ואזרחים מן השורה אשר רוצים להוכיח הצלחה בטווח המיידי, כל אחד מסיבותיו הוא.
 
הבעיה של רוב האוכלוסייה היא הבורות הפיננסית המאפיינת אותה.
 
ההתייחסות אל הכסף שונה מאדם לאדם, אך המכנה המשותף של כולם הוא שכולם חייבים להכיר את מבנהו ואת דרך פעולתו, מכיוון שכולם, ללא יוצא מן-הכלל תלויים בו לפרנסתם ולבטחון הכלכלי של משפחתם.
 
עלינו לשנות את הגישה שלנו ואת ההסתכלות של כל אחד ואחת מאתנו על האופן שבו אנו מנהלים את חיינו, ובדומה לפעולות שהמדינה נוקטת לגבי עסקים כך היא צריכה לנקוט כשמדובר בחינוך הפיננסי של אזרחיה.
 
שינוי הגישה ובניית תוכנית עסקית ארוכת טווח, הכוללת אפיון הפעילות (ברמת המדינה, ברמת העסק או ברמת המשפחה) וחלוקתה למרכזי רווח, בד בבד עם ביצוע בקרה שוטפת על תוצאות הפעילות יאפשר למדינה, לעסק, למשפחה ולפרט הבודד להתנהל באופן אפקטיבי, לקבל החלטות על כניסה למרכזי רווח חדשים, על יציאה ממרכזי רווח לא רווחיים, על העמקת הפעילות במרכזי רווח רווחיים, ויסייע להגדלת ההכנסות הן בטווח הקצר והבינוני, והן בטווח הארוך.

זה המקום בו למערכת החינוך, עשוי להיות תפקיד מכריע בהצלחתם הכלכלית של אזרחיה.
 מומץ להתייעץ עם אסף וייס יועץ מס
הקניית השכלה פיננסית, כבר בגיל הגן, ולאחר מכן בבית הספר, תקנה לילדינו כלים להבנת חוקי הכלכלה הבסיסיים ולהבנת המציאות בעולם האמיתי, כלים שיתנו להם נקודת מבט רחבה יותר על החיים - אפיון הפעילויות שלהם, הגדרת המטלות שעליהם לבצע, הגדרת סדרי עדיפויות, ניהול זמן, ותסייע לפתח ולטפח את האינטליגנציה העסקית של דור העתיד, את היכולת להבין את האחר, את היכולת להיות מודעים למחשבות ולרגשות של האנשים הסובבים אותם ותאפשר להם להתנהל נכון יותר, להקים משפחה בריאה יותר, להקים עסק בריא יותר.
 
חינוך פיננסי לגיל הרך יתרום להקטנת הפערים בחברה ולהקטנת תלותם של האזרחים במדינה.