היום: יום חמישי 28 מרץ 2024
הפורטל הישראלי
להתפתחות אישית ועסקית

כל מסע מתחיל בצעד אחד

 
כל מסע מתחיל בצעד אחד / מאת: ערן שטרן
 
לכל אחד מאיתנו ישנה איזו שהיא רשימה של משימות, חלומות או פרוייקטים שאנחנו רוצים לעשות. בדרך כלל אנו אומרים לעצמנו כי יום אחד אנחנו נעשה את זה: יום אחד אני אלמד לרקוד סלסה (נשבע לכם שזה יקרה!), יום אחד אני אסדר את המחסן, יום אחד אני אהיה עשיר, יום אחד... השלימו בעצמכם.

מתי זה בדיוק "יום אחד"?
 

אנחנו גם יודעים טוב מאד להגדיר מתי זה ה"יום אחד" הזה: כשיהיה לי יותר זמן. כשיהיה לי יותר כסף. אחרי שאסיים ללמוד. כשאעזוב את מקום העבודה שלי, כש...
אותו "יום אחד" הופך להיות כלי הקיבול של כל החלומות שלנו שאנחנו לא מגשימים, הדברים שאנחנו רוצים לעשות אבל לא עושים ושל כל הפרויקטים שצריכים לקרות אבל לא קורים. מעין מחסן וירטואלי שרק הולך ורק מתמלא.

וככל שהמחסן הזה של "יום אחד אני אעשה את..." הולך ומתמלא בפריטים שאנחנו לא מגשימים בחיינו, כך גם התסכול שלנו הולך וגדל. האמונה שלנו שאי פעם נגשים משהו מהרשימה הזו הולכת וקטנה. הבטחון העצמי שלנו בעצמנו הולך ויורד.

האמת היא, שאותו "יום אחד" בדרך כלל לעולם לא מגיע. התנאים אף פעם לא מושלמים, תמיד יש עוד משהו אחד שמונע מאיתנו להתחיל. והנה התגלית – גם בשבוע הבא, בחודש הבא או בשנה הבאה, אף אחד לא מבטיח לנו שיהיו התנאים האופטימליים.

למה זה קורה?
 

בדרך כלל, כל משימה כזו שאנו שוקלים לקחת על עצמנו: אם זה פתיחת עסק, יזמות חדשה, כתיבת ספר, לימוד מקצוע חדש, גידול ילד או מה שזה לא יהיה, כל משימה כזו נראית לנו מאד גדולה ומאיימת.
קל לנו יחסית לדמיין איך זה יהיה כשנגיע לשם, איך זה יראה. אבל כשאנחנו חושבים על הדרך ומה נדרש מאיתנו כדי להגיע לשם, זה נראה לנו מאד רחוק ומאיים. הכל נראה קשה מדי, אנחנו לא בטוחים היכן להתחיל. זה השלב שבו אנחנו מכניסים את המשימה הזו למחסן ה"יום אחד". אנחנו מקבלים רגליים קרות ועוזבים את העניין.

הצעד הראשון
 

כל מסע, כל פרויקט, כל מיזם מתחיל בצעד ראשון קטן. אי אפשר להתחיל בלי אותו צעד ראשון. לעיתים, זה יראה לנו כצעד הכי קשה והכי מפחיד כי מיד הוא מוביל אותנו לחשוב על כל הצעדים והדרך שצריכים לבוא אחריו. אבל הצעד הראשון הוא הכרחי. בלעדיו לעולם לא נתחיל לזוז.

אני מציע לכם צורת הסתכלות שונה. במקום לראות את כל מה שמפחיד ואולי מאיים בצעד הראשון הזה, תחשבו על כך שהצעד הזה, וכל צעד שיבוא בעקבותיו, מקדם אתכם לעבר המטרה שלכם. לעבר החלום שאתם רוצים להגשים, המיזם שאתם רוצים להקים או הפרוייקט שאתם רוצים לסיים.

זה יכול להיות השיחה או הפגישה שאתם דוחים הרבה זמן, לכתוב את הפרק הראשון בספר, לבנות את החלק הראשון של התוכנית העסקית שלכם או לשבת ולתכנן את הפרויקט שלכם. זה לא חייב להיות משהו גדול וגרנדיוזי. צעד אחד שכשתסיימו אותו יוביל לצעד הבא.

אם נעשה את הצעד הראשון בדרך למטרה שלנו ולא נדחה זאת – כבר נהיה קרובים יותר למטרה ממה שהיינו לפני כן.

הצעד הבא
 

רובין שארמה אמר "נצחונות קטנים מובילים לנצחונות גדולים" וזה בעצם כל העניין - להמשיך בדרך, צעד אחר צעד, נצחון קטן לאחר נצחון קטן. כל צעד כזה מקרב אותנו עוד יותר. כל נצחון כזה מעצים אותנו וממלא את מפלס הבטחון העצמי שלנו.
אל תביטו רחוק מידי אל העתיד, השארו ממוקדים ברגע הנוכחי ובצעד הנוכחי ככל שניתן. לאורך זמן, תופתעו לגלות כמה הצלחתם להשיג ולהגשים.

"אחת התגליות המדהימות לאדם, אחת ההפתעות הגדולות ביותר, היא לגלות שעשית את מה שפחדת שאינך יכול לעשות" – הנרי פורד

אז צאו לדרך, עשו את הצעד הראשון, השיגו את הנצחון הראשון והמשיכו הלאה. ואל תשכחו גם להנות מהנוף בדרך – גם הדרך למטרה חשובה לא פחות.
 
דרך צלחה!